David Gate – Unapproachable Light

Jméno Davida Gatea u nás zatím není příliš známé. Jeho hudební počin Unapproachable Light, který spatřil světlo světa v roce 2005, mě nenechává na pochybách, že je načase se s ním blíže seznámit. Ačkoli mu ještě nebylo ani třicet, David Gate už patří mezi stálice britské worshipové scény. Ovšem právě označení „worship“ v tomto případě opět dokazuje mé tušení, že se pod tento pojem dneska schová ledacos. Rozhodně nečekejte worship „českého střihu“.

Už první sklatba – All The Kings Will Bow – překvapí svěžím a osobitým zvukem. A ve stejné náladě se nese celé album. Po hudební stránce je velmi příjemné, místy až rozpustilé, ovšem jen tam, kde se to hodí. Jen u některých písniček mě zamrzel slibný a zajímavý začátek, který se ovšem nepodařilo proměnit v celistvě zajímavou skladbu. To ale neplatí pro skladbu Hands On The Cross, ve které uslyšíte také vám jistě dobře známou Cathy Burton, s jejím nezaměnitelným hlasovým zabarvením. Celkově na albu uslyšíte především kytary všeho druhu, bicí a vzácně klavír nebo výjimečně další nástroje nebo efekty.

Co mě ale na celém albu Unapproachable Light zklamalo, byly texty. Nechci jejich autora nikkoli shazovat jakož jakkoli útočit na jeho náboženské cítění. To ani v nejmenším. Jen jsme prostě některé věty a slovní spojení slyšeli tolikrát, že už je bez jakékoli urážky můžeme nazývat frázemi. Na druhou stranu, o to asi přesně Davidovi šlo. Nemá potřebu „vylévat si srdíčko“. Nečekejme ani žádné obracení se k „mým národům“, ale snahu být osobní a konkrétní. Sám se vyjádřil, že je pro něj základem křesťanská komunita, konkrétní sbor či skupina, nikoli velká shromáždění a obří koncerty.

Jinými slovy, Unapproachable Light stojí za poslech, ale nevkládejte do něj přehnané naděje. Jedině tak vás totiž může příjemně překvapit. Nezbývá než Davidovi, rodákovi z Londýna, který se nedávno přestěhoval se ženou do irského Belfastu, kde studuje teologii a aktivně se podílí na životě svého sboru i na dalších křesťanských hudebních aktivitách, popřát, aby se s námi ve svých písních dokázal více podělit o své niterné křesťanské prožitky. Doufejme rovněž, že to nebude na úkor slibně se vyvíjející hudební stránky jeho počinů.

Alena Nowaková dává albu Davida Gatea Unapproachable Light: